donderdag 7 april 2016

Rijkerswoerdse plassen (mei t/m september 2015)

Bron: http://www.uiterwaarde.nl/uploads/images/fotoslider/OutdoorFitnessZone.jpg
Ergens tegen het einde van de winter, kwam het bericht dat bij de Rijkerswoerdse plassen een outdoor crossfit veld gebouwd zou worden. Dit veld zou voor iedereen gratis toegankelijk zijn en dus het ideale trainingsmiddel voor mij. Ik kan er hardlopend naar toe (ongeveer 2,5km) wat kracht training doen, een rondje om de recreatieplas doen (ongeveer 2,3 km), weer krachtoefeningen en terug naar huis. Of natuurlijk nog een rondje om de plas etc. etc. Zo kon ik het hardlopen mooi combineren met krachtsinspanning.

Op het veldje trainden vaak collega’s uit de buurt, dus naast mijn training, was het ook nog een soort reünie. Het is heerlijk om in de buitenlucht te trainen, maar tussen krachtoefeningen door wil ik ook altijd een paar slokken water. En omdat ik krachtoefeningen saai vind, wil ik het liefste muziek erbij. Opzwepende muziek zorgt voor een grotere prestatiedrang bij mij. Snoertjes aan de telefoon en dopjes in je oren vind ik niet erg lekker trainen dus kocht ik een geluidsboxje met bluetooth verbinding. Dit betekende dus dat ik mijn rugzakje ook mee moest nemen. Dat is natuurlijk prima, want dan kon ik aan dat ding wennen.

Het stuk naar de plassen toe is erg saai. Het is één drukke, lange weg tussen de woningen door, maar als je er eenmaal bent, dan loop je lekker langs het water en in de natuur. Het geeft een lekker vakantie gevoel en ik was voornemens om op sommige stukken ook door het water te lopen, zodat ik tijdens mijn training ook in natte kleding train. Uiteindelijk heb ik dat nooit gedaan.

Op sommige dagen was het erg warm en lagen de ligweides vol met mensen in badkleding en spelende kinderen. Versuft keken ze even op als ik met een knalrood hoofd, gutsend van het zweet langs gestoomd kwam. Welke gek gaat er nu trainen met een temperatuur boven de dertig graden? Ik dus….
Ik had mijn camelback bij me en als ik wilde afkoelen, kon ik zo het water inspringen. Daarbij waren er buiten douches, waar ik regelmatig mijn kop onder kon steken om even verkoeling te halen.

Ergens was het ook wel grappig om te trainen op een veldje waar allemaal kinderen in badkleding ook speelden. Ik ben er ook een paar keer met mijn dochtertje geweest, maar daar in een later blog meer over.

De mensen op het trainingsveld keken af en toe hun ogen uit. Daar kwam een man met rugzakje om aangelopen, deed een paar series krachtoefeningen, verdween weer rechtsaf slaand hardlopend ondertussen aan zijn camelback lurkend en nog geen 15 minuten later kwam hij vanaf links weer aangelopen. Soms kwam ik drie keer dezelfde mensen op het veldje tegen. Meestal stonden ze zonder shirt spierballen aan elkaar te tonen en deden ze af en toe een oefening. Ik kwam daar met een missie.

De toestellen zijn erg degelijk gebouwd, dat kan ook niet anders in een afgelegen gebied. Ik ben verbaasd dat er niet al veel meer gesloopt is. Natuurlijk zie ik af en toe wat schade, wat verwacht je als je zoiets neerzet aan de rand van Arnhem en iedereen er dag en nacht bij kan…
Voor iedereen die daar gaat trainen dus wel even een waarschuwing; kijk eerst even goed of de touwen nog heel zijn, voordat je eraan gaat hangen! Ook zou ik al het andere materiaal eerst goed controleren, voordat je er op de kop aan gaat hangen. Je wilt niet in standje moeilijk ontdekken dat iets niet goed vast zit, waardoor je naar beneden lazert. Gelukkig ben ik deze mankementen nog niet tegen gekomen en wordt het veld goed onderhouden, maar je weet maar nooit.

De afwisseling tussen kracht en conditie bleek een ideale trainingsmethode, waardoor ik me nog sterker ging voelen. Doordat ik dus na iedere 2,5km even niet meer hoefde hard te lopen, lukte dit ook zonder dat ik mijn liezen zwaarder belastte. Het was bijna ideaal, het enige minpuntje aan deze vorm van training was dat mijn hond niet mee kon, want die zou daar te veel afleiding hebben van brommers, spelende kinderen en andere honden. Maar zeker toen de temperaturen af en toe boven de dertig graden uitkwamen, was het toch al niet verstandig de hond mee te nemen in trainingen.

Geen opmerkingen: